Jumaat, April 01, 2011

Workshop: Menukar setting dan UI Facebook dengan Better Facebook


Anda pernah tengok laman Facebook(FB) macam gambar di atas?Ya, sedah tentu tidak sebab hanya owner sahaja yang dapat tengok custom FB User Interface.Ini kerana saya menggunakan aplikasi Better Facebook. Better Facebook(BF) adalah extension percuma browser Firefox untuk memaksimumkan penggunaan setting dan UI Facebook agar kelihatan lebih cool di mata kita. BF ni boleh dikatakan anti-internet explorer sebab hanya IE sahaja yang tak ada extension BF.Tidak pasti Firefox 4 ni boleh guna extension ni ke tak.



Tujuan BF ni hanya untuk menyedapkan masa memandang oleh pengguna FB. Orang lain takkan nampak laman FB kita cantik macam gini sebab extension tu install kat browser kita, bukannya install pada FB itu sendiri.Jadi, nak install extension ni, pergi ke http://betterfacebook.net/ . Pilih browser apa yang kita pakai. Saya menggunakan Firefox 3.6, jadi terus klik Mozilla.

Klik Install Now dan selepas itu, BF akan dimasukkan pada Extension Firefox anda. Jika anda tak suka atau berubah fikiran, klik sahaja Uninstall. 

Tanpa berlengah lagi, terus masuk laman FB. Kemudian, bolehlah kita configure aplikasi BF ni mengikut kehendak kita. Apa yang perlu anda buat hanya klik NEXT..NEXT..NEXT.

Secara ringkas dan pantas,tiga ciri yang menarik tentang BF ni ialah ia memperkenalkan tabbed new feed.

Kedua ialah anda boleh Disabled new Light Box Photo Viewer yang kadang² mengganggu perasaan kita tatkala menatap gambar.

Ketiga ialah boleh besarkan imej thumbnail bila kita punya tetikus diletakkan pada gambar tersebut.

Tabbed new feeds

Disabled Light Box Photo Viewer

Preview image on mouse hover

Tiada ulasan:

Catat Ulasan