Selasa, Februari 15, 2011

Tricky Waterfall Escher from Youtube


Waterfall Escher, dilukis oleh seorang artis berbangsa Belanda.Lukisan itu menunjukkan imej paradox di mana air mengalir dari bawah menuju ke atas dan menjadi air terjun dan kemudian mengalir semula ke atas sehingga menghasilkan infiniti cycle.(boleh rujuk wikipedia)

Ia boleh dikatakan rajah impossible triangle dan kalau kita tengok lukisan asalnya pun pening. Namun, bila munculnya Youtube, ada seorang mat salleh ni cuba membuktikan Waterfall Escher ni benar-benar terjadi. Jika kita tengok video tu, semuanya nampak begitu lancar sekali seolah-olah tiada sebarang penyuntingan video tersebut. Betul ke?

Jom layan video di bawah dan cuba tengok betul-betul, ia betul-betul tricky.



Macam mana dia buat?Teknik CGI ke?Tapi ni video amatur je.Ada antara komentar yang memberi jawapan yang menarik. Klik baca lagi untuk mendapat jawapan.




Pada pendapat saya,sudut video ini diambil memainkan peranan penting supaya ia nampak seperti Waterfall Escher.Apa yang diperlukan hanyalah memotong beberapa scene yang mungkin mengkantoikan video ni.Tak perlu guna teknik CGI atau shoot beberapa video.

Sumber asal: wonderhowto

Tiada ulasan:

Catat Ulasan